روش های تصفیه آب در ایران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
روش های تصفیه آب در ایران
نوشته شده در شنبه 9 فروردين 1399
بازدید : 23
نویسنده : admin

روش های تصفیه آب در ایران

 

فرایند تصفیه آب به روش های مختلفی صورت می گیرد که طی آن مواد شیمیایی و آلاینده های بیولوژیکی از آب حذف می شوند. تقطیر، زلال سازی، میکرو فیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس، نانو فیلتراسیون، روش تصفیه غشایی، فیلتر تند ماسه ای تصفیه آب از روش مورد استفاده در تصفیه و پاکسازی آب می باشد. تکنولوژی اسمز معکوس، امروزه جایگاه خاصی را در جهان به خود اختصاص داده است و یکی از مناسب ترین و کاملترین روش جهت تصفیه آب می باشد. اسمز معکوس، تکنولوژی مدرنی است که برای مصارف متعددی از جمله نیمه رساناها، خوراک پزی، تکنولوژی زیستی، داروها، تولید برق، نمک زدایی آب دریا و آب خوردنی شهری، تصفیه می نماید.

 

اسمز معکوس

از روش اسمز معکوس در اکثر کارخانه های بسته بندی آب و نوشابه و در صنایعی که آب زلال می خواهند به دست بیاورند استفاده می شود. این سیستم تصفیه آب راه خود را به منازل باز کرده است؛ و به عنوان یک سیستم تصفیه آب محبوب خانگی درآمده است. اسمز معکوس دقیقا به روش اسمزی گیاهان طراحی شده است. فرایندی است که طی آن مولکول های آب از یک غشاء به ضخامتی که قطر یک هزارم میکرون به وسیله فشار آب عبور داده می شود. این سیستم تنها روشی می باشد که آلاینده های آب اعم از ویروس، باکتری ها، ارسنیک، فلور، جیوه، نیترات، نیتریت، فلزات سنگین، تمام فلزات رادیو اکتیو، و بسیاری موارد دیگر را تصفیه و جدا سازی کند. با افزایش روز افزون تقاضاها برای آب خالص، رشد صنعت اسمز معکوس در قرن آینده با افزایش رو به رو خواهد شد.

 

 

اولترافیلتراسیون

اولترافیلتراسیون روشی است که طی آن، آب را از نی های بسیار نازکی که در جداره آن ها منافذ بسیار ریز وجود دارد عبور می دهند و به این ترتیب تقریبا کلیه میکرو ارگانیزم ها و ذرات معلق در آب از آب آشامیدنی حذف شده و آب کاملا  زلال و شفاف و ضد عفونی می شود. اولترافیلتراسیون یک نوع از فیلتراسیون غشایی است که در آن فشار هیدرو استاتیک نیروهای مایع در مقابل یک غشا نیمه تراوا قرار دارد. غشا نیمه تراوا از یک لایه نازک تشکیل شده که قادر به جدا کردن مواد تا زمانی که یک نیروی محرکه در سراسر غشا وجود دارد می باشد. فرایندهای غشایی به طور فزاینده ای برای حذف باکتری و دیگر میکرو ارگانیسم ها، مواد، ذرات و مواد آلی طبیعی به کار می رود که می تواند رنگ، بو، و محصولات حاصل از گند زدایی آب را از بین ببرد.

 

 

سیستم تصفیه آب نانو فیلتراسیون

فرایند نانوفیلتراسیون شامل تعدادی فیلتر است که آب می تواند داخل آن جریان یابد. این فیلترها از طریق انسداد فیزیکی، جذب شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو روش مانع عبور آلاینده ها می شوند. ماده سازنده فیلترها گستره متنوعی دارد اما کارآمد ترین ابزارهای فیلتری از الیاف، کربن و یا ترکیبی از کربن با عناصر دیگر تهیه می شوند. روش نانو فیلتراسیون  با استفاده از فرایندهای شیمیایی آلاینده ها را ازآب می زداید. طی فرایندهای جذب، آلاینده ها تحریک می شوند تا پیوندشان را با مولکول های آب گسسته و به فیلترها به طور شیمیایی بچسبند. آب معمولا از چندین مرحله نانو فیلتراسیون عبور داده می شود تا این اطمینان حاصل شود که هر یک از فیلترها ناچیز ترین مقدار آلاینده ها را از آب زوده باشد. به طور عادی آب با یک سرعت نسبتا کم از یک فیلتر آبی عبور می کند تا زمان تماس کافی با فیلتر وجود داشته باشد. هنگامی که آب یک بار از تمامی مراحل فیلتراسیون مورد نیاز عبور داده شود، تصفیه شده و آب خالص به وجود آمده فاقد آلاینده می باشد. فیلتراسیون آب در حال حاضر به عنوان پر کاربردترین روش در تصفیه آب شناخته می شوند. فیلتراسیون یکی از سه روش تصفیه آب است که این قابلیت را دارد تا کلرین و محصولات فرعی کلرین و VOCها را از آب آشامیدنی بزداید.

 

نتیجه گیری:

به طور کلی، فرایند تصفیه آب به روش های مختلفی صورت می گیرد که طی آن مواد شیمیایی و آلاینده های بیولوژیکی از آب حذف می شوند. تقطیر، زلال سازی، میکرو فیلتراسیون، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس، نانو فیلتراسیون، روش تصفیه غشایی، فیلتر تند ماسه ای تصفیه اب از روش مورد استفاده در تصفیه و پاکسازی آب می باشد. تکنولوژی اسمز معکوس، امروزه جایگاه خاصی را در جهان به خود اختصاص داده است و یکی از مناسب ترین و کاملترین روش جهت تصفیه آب می باشد.

 

 





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: